Banden
Vanaf november 2012 worden alle nieuwe banden voorzien van een sticker met het EU-bandenlabel. Het label geeft a.h.v. duidelijke pictogrammen informatie over:
- de brandstofefficiëntie
- de grip op een nat wegdek
- het geproduceerde geluid
Het label geeft een waarde voor de drie factoren op een schaal van A (beste) tot G (slecht).
Vanuit de bandenindustrie kwam een dubbel signaal i.v.m. het label: positief omdat het de consumenten toelaat om een onderscheid tussen de verschillende banden te krijgen, maar ook wat terughoudend omdat heel wat factoren niet of te weinig in rekenschap worden genomen. Het label rust maar op drie pijlers en in de praktijk spelen veel meer factoren een rol bij de beoordeling van een autoband. Zeker als we het hebben over winterbanden, die als allerbelangrijkste eigenschap dienen te hebben dat ze een goede grip in winterse omstandigheden hebben. Een onderdeel dat op het bandenlabel niet voorkomt.
TPMS of Tyre Pressure Monitoring System
TPMS is een functie die in veel nieuwe wagens beschikbaar is. Deze ingewerkte software zorgt er voor dat de chauffeur tijdig gewaarschuwd wordt voor bandenspanningsverlies.
Dit kan via 2 manieren, men spreekt over directe en indirecte TPMS:
Indirecte TPMS:
Via een ingebouwde ABS sensor meet de wagen het aantal omwentelingen van de banden.
Als de bandenspanning veranderd in een band veranderd automatisch ook het aantal omwentelingen. Door een onregelmatigheid in de opgeslagen omwentelingen wordt waarschuwing geactiveerd.
Het opslaan dient manueel uitgevoerd te worden na het blazen of het afhalen van de banden.
Indien deze RESET niet uitgevoerd wordt zal de wagen vals alarm slaan.
VOORDELEN | NADELEN |
---|---|
+ ingebouwd in de wagen en werkt met alle sets (indien gereset) |
- de bandenspanning wordt niet weergegeven in de wagen en de waarschuwing spreekt niet altijd over de locatie |
|
- gevoelig aan vals alarm (reset niet uitgevoerd,…) |
|
- reset bij een platte band neemt waarschuwing weg maar lost het probleem niet op, integendeel |
Directe TPMS:
Via een sensor onder het ventiel wordt de bandenspanning gemeten en weergegeven. Dit is de meest nauwkeurige manier.
Dit TMPS-systeem werkt enkel als er sensoren in de velgen gemonteerd zijn.
Voor meer info over deze sensoren voor uw wagen klik hier.
VOORDELEN | NADELEN |
---|---|
+ Nauwkeurigste meting en bandenspanning zichtbaar op het dashboard |
- Indien geen sensoren gevonden worden slaan de meeste wagens in alarm - Duurder dan indirecte TPMS |
+ Reset gebeurt automatisch |
- beperkte levensduur door de ingebouwde batterij |
|
- zeer gevoelig aan schade (corrosie, monteren en demonteren van de banden,…) |
Wetgeving:
Sinds 01/11/2012 dienen alle nieuwe type wagens voorzien te zijn van het TPMS systeem
Vanaf 01/11/2014 dienen alle nieuwe wagens voorzien te zijn van het TPMS systeem.
Volgens ECE 121 en ECE-R64
CONCLUSIE TPMS:
De bandenspanning wordt door het TPMS systeem gecontroleerd. Het controleren van de bandenspanning is iets wat veel mensen zelf vergeten of men kent de nadelen niet.
Veiligheid: bandenspanning heeft een invloed op het contactoppervlak van de wagen.
Verbruik: onderspanning zorgt er voor dat het verbruik stijgt
Bandenslijtage: onderspanning kan het rendement van uw banden fors doen dalen.
Met andere woorden dit veiligheidssysteem kan het verschil maken !
Waarom winterbanden?
- Veiliger op de weg onder de 7°C
- U spaart de zomerbanden
- Verplicht in de meeste buur -en andere Europese landen
Wanneer is een winterband aan vervanging toe?
Een winterband verliest zijn effect vanaf een profieldiepte van 4mm.
Dit betekent dat een winterband met minder dan 4mm aanzien wordt als een zomerband. Dit brengt met zich mee dat in de landen waar winterbanden verplicht zijn, uw banden niet voldoen aan de wet.
Waar verplicht?
(bron: www.goodyear.eu)
Nieuw bandenlabel maakt consument niet veel wijzer
Het nieuwe Europese bandenlabel dat op 1 november werd ingevoerd heeft nobele bedoelingen. Maar in de praktijk zal de consument er op korte termijn niet veel aan hebben.
Wie de komende dagen winterbanden aankoopt om zich voor te bereiden op guur najaars- en winterweer, zal in de bandencentrale voor het eerst worden geconfronteerd met het fonkelnieuwe bandenlabel. Verkopers van autobanden zijn vanaf 1 november verplicht dat te gebruiken. Het Europese label lijkt op de energiezuinigheidslabels die al jaren te vinden zijn op elektrotoestellen als koelkasten en wasmachines.
Het label dat de Europa de fabrikant oplegt moet ertoe leiden dat consumenten zich beter kunnen informeren in de jungle van energiebesparende eigenschappen, regenbanden en andere marketingtermen van bandenfabrikanten. Het label geeft een objectieve meting weer van drie eigenschappen: het brandstofverbruik, de grip op een nat wegdek en het veroorzaakte lawaai. De eerste twee eigenschappen worden aangeduid via kleuren en lettercodes, waarbij groen en A staan voor de meest zuinige of veilige band. Het externe geluidsniveau dat de band veroorzaakt wordt gemeten in decibel en uitgedrukt in drie geluidsniveaus.
Het label lijkt de consument dus het leven makkelijker te maken. want een auto met G-banden zal 7,5 procent meer verbruiken dan een wagen met A-banden. Maar net bij de start van het ‘winterbanden- seizoen’ worden de eerste pijnpunten duidelijk. De winterbanden scoren slecht op de labels. Dat heeft alles te maken met de manier waarop ze getest zijn. Omdat er geen apart lastenboek voor winterbanden bestaat, zijn alle winterbanden getest in zomerse omstandigheden, niet bij vriestemperaturen.
Greet Willekens, de voorzitter van de Belgische federatie van bandenfabrikanten Pneuband, vindt het label een goede aanzet, maar erkent dat er problemen zijn. ‘Omdat er geen aparte categorie voor winterbanden bestaat, zouden automobilisten kunnen denken dat een zomerband met een A-label steeds veiliger is dan een winterband met een C-label. Dat is niet juist, want een winterband zal meer grip hebben op sneeuw en ijs dan een zomerband die harder wordt als het koud is’, zegt Willekens. Ze raadt consumenten ook aan raad te vragen aan de verkoper.
Het label zal immers nooit de ideale band kunnen identificeren. De klant zal soms een afweging moeten maken tussen minder brandstofverbruik of iets meer veiligheid. De twee voornaamste eigenschappen op het label: zuinigheid en grip op nat wegdek zijn tegengestelde begrippen. Als de zogenaamde rolweerstand van de banden wordt verlaagd, zal de band zuiniger zijn, omdat de motor minder kracht moet leveren om vooruit te geraken. Maar het verlagen van de rolweerstand leidt er toe dat de grip op een nat wegdek kan verminderen. Bandenfabrikanten moeten daarom steeds zoeken naar de optimale balans tussen grip en rolweerstand, legt Frédérique Daublain van Federauto uit. Ze wijst er ook op dat er slechts drie elementen op het label staan, terwijl de fabrikanten zo’n 50 criteria testen.
Ook bij de autoherstelgroep Auto5 zijn er heel wat opmerkingen over het nieuwe label. ‘Op het eerste gezicht is een zuinig A-label een goede zaak voor het milieu en de portemonnee van de automobilist. Maar het label zegt niets over de duurzaamheid van de band’, merkt Olivier Renard, de aankoopdirecteur van Auto5 op. ‘Als een zuinige band 10.000 kilometer minder meegaat, smelt de financiële bonus als sneeuw voor de zon.’
Overigens zal je niet zoals bij heel wat elektrische toestellen snel banden vinden met de allerhoogste A-labels. ‘Europa heeft hier de lat erg hoog gelegd’, zegt Willekens. De Europese Commissie heeft lessen getrokken uit de technologische evoluties bij witgoedfabrikanten. Die pasten hun toestellen snel aan, waardoor er zoveel A-labels beschikbaar waren dat dit geen onderscheidende factor meer was. Daarom werden extra labels als A+ en A++ ingevoerd.
Willekens verwacht dat het bandenlabel nog wordt bijgestuurd: ‘Het probleem van de winterbanden wordt wellicht nog door de Europese Commissie aangepakt. In 2016 volgt trouwens een evaluatie.’
bron: http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/auto/Nieuw_bandenlabel_maakt_consumen...